روز ۱۹ ماه می مراسم هایی به مناسبت گرامیداشت صد و پنجمین سالگرد نسل کشی یونانیان پونتوس (شمال آناتولی واقع در سواحل دریای سیاه) توسط ترک ها، در شهرهای آتن و تسالونیکی برگزار گردید.

روز ۱۹ ماه می مراسم هایی به مناسبت گرامیداشت صد و پنجمین سالگرد نسل کشی یونانیان پونتوس (شمال آناتولی واقع در سواحل دریای سیاه) توسط ترک ها، در شهرهای آتن و تسالونیکی برگزار گردید. در آتن در مراسمی که در بنای سرباز گمنام برگزار شد رئیس جمهور و تعدادی از اعضای کابینه و نمایندگان پارلمان شرکت کردند.

خانم ساکلاروپولو رئیس جمهور یونان طی پیامی به مناسبت این روز تاکید کرد «هر ملتی وظیفه دارد از حافظه تاریخی خود حفاظت کند. جامعه بین المللی نیز موظف است نسل کشی یونانیان پونتوس را به رسمیت شناخته و جنایات فجیع علیه بشریت را محکوم نماید تا از تکرار اینگونه اقدامات وحشیانه در آینده جلوگیری شود.» آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان نیز تاکید کرد ندای اعتراض ما جهت به رسمیت شناختن بین المللی این نسل کشی ادامه خواهد یافت.

آقای کاسلاکیس که در مراسم یادبود قربانیان پونتوس در تسالونیکی شرکت کرد خواستار به رسمیت شناختن نسل کشی توسط جامعه بین المللی و ترکیه شد. وی اعلام کرد موضوع به رسمیت شناختن نسل کشی پونتوس را به عنوان نخست وزیر کشور به طور جدی پیگیری خواهد کرد و تا زمانی که ترکیه نسل کشی یونانیان پونتوس را به رسمیت نشناسد امکان برقرار روابط حسن همجواری وجود نخواهد داشت.» آقای دندیاس وزیر دفاع نیز طی پیامی در ایکس تاکید کرد "یاد ۳۵۳ هزار قربانی را گرامی می داریم. پاسداری از حافظه تاریخی حداقل وظیفه ما است.»

یادآوری:

- ترکیه به نوبه خود وقوع نسل کشی را نمی پذیرد و مدعی است یونانیان پونتوس در اثر جنگی که یونان با  حمله به آناتولی آغاز کرد و همچنین به علت شیوع طاعون و سایر بیماری ها کشته شدند. ترکیه استفاده از واژه نسل کشی توسط یونان را به عنوان تحریف واقعیات با انگیزه های سیاسی جهت مصرف داخلی معرفی می کند.

- گفته می شود، در طول سال‌های ۱۹۱۶ تا ۱۹۲۳ صدها هزار یونانی (حدود ۳۵۰ هزار نفر) منطقه پونتوس در نتیجه قتل عام، شکنجه و تبعیدهای اجباری کشته شدند. بخشی از کسانی که نجات یافتند به یونان بازگشته و تعداد زیادی نیز به روسیه پناه بردند. در سال ۱۹۹۴ پارلمان یونان ۱۹ می را به عنوان روز نسل کشی یونانیان پونتوس اعلام کرد. در سال ۱۹۹۸ نیز ۱۴ سپتامبر را به عنوان روز نسل کشی یونانیان آسیای صغیر توسط ترکیه اعلام کرد.

 کشورهای سوئد، ارمنستان، قبرس و هلند نسل کشی یونانیان پونتوس را به رسمیت شناخته اند. در امریکا ۱۲ ایالت، در استرالیا دو ایالت و در کانادا چندین شهر نسل کشی پونتوس را به رسمیت شناخته اند.

منبع: https://www.kathimerini.gr/politics/۵۶۳۰۳۲۹۵۴/kyr-mitsotakis-i-diethnis-koinotita-na-anagnorisei-kai-episima-ti-genoktonia-toy-pontiakoy-ellinismoy/

kathimerini.gr  ۱۹ می ۲۰۲۴

کد خبر 19816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =